“ KRUIP IN DE HUID VAN JE KLANTEN 
  EN LEER HUN KLEED- EN KOOPGEDRAG KENNEN ” 
Home   |  Vrouw   |  Verkopen & verleiden   |  Comfort  

 Kijk voor actuele 
 modetrends op

Comfort

Dames uit de stijlgroep Comfort voelen zich niet altijd even goed thuis in de winkel. Zij hebben ervaren hoe het is om vanwege hun forse verschijning en leeftijd te worden weggekeken door sprietige verkoopsters in hippe kleren. Ze hebben al een vrij negatief zelfbeeld, en daar zitten ze dus totaal niet op te wachten. Zo ontstaat langzaam maar zeker een allergie voor winkelen.
Maar vergeet niet dat 54% van alle aankopen wordt gedaan door vrouwen van boven de 50. Precies, de vrouwen uit de doelgroep Comfort, Verzorgd en Klassiek.

Vrouwzijn
Je doet het als winkel goed als je deze vrouwen een positief gevoel geeft en ze als persoon respecteert. Dat begint al met hoe je ze aanspreekt. Hartelijk en met oprechte belangstelling. Hulpvaardig als het om advies aankomt. Maak contact, niet meteen als klant maar als mens. Dit zijn ook gewoon vrouwen die in hun vrouwzijn bevestigd willen worden. Dat lukt lastiger met jonge verkoopsters met maatje mini. Zet liever volwassen en vollere dames in, die begrijpen wat er in de de Comfort-vrouw omgaat.

Personal shopper
Voelen ze zich welkom en slagen ze goed, dan zijn het meteen ook klanten die heel trouw zijn. Je kunt inspelen op de afkeer die ze hebben van winkelen en de moeite die het ze kost om passende kleding te vinden door je op te werpen als personal shopper. Er zijn winkels die hun klanten bellen zodra de nieuwe collectie er is en afspraken maken voor de stille uren om klanten te laten passen. Ze maken vast een voorselectie van de kleding zoals een persoonlijke styliste dat zou doen. Dat is praktisch voor mensen met een moeilijke maat.

Pasvorm
Een grote groep vrouwen met een grote maat vindt het leuk om aan de mode mee te doen, alleen het winkelen zelf bevalt ze niet. Gewone merken met grote maten zijn dan ook een uitkomst. Helaas zijn te weinig merken consistent met hun aanbod van grotere maten. Je kunt je daar in onderscheiden als retailer. In stijlen maar ook door een goede maatvoering en kennis van de pasvorm. Want vier keer tevergeefs passen in een krappe paskamer, dan ben je als klant snel weg.
 

Lees hier meer over het profiel van de stijlgroep Comfort.
  E-mail deze pagina  |    Print
Naar boven