“ KRUIP IN DE HUID VAN JE KLANTEN 
  EN LEER HUN KLEED- EN KOOPGEDRAG KENNEN ” 
Home   |  Vrouw   |  Zo werkt het   |  Stijldefinitie  

 Kijk voor actuele 
 modetrends op

Stijldefinitie


In het Stijlgroepen onderzoek geven vrouwen aan wat ze aan kleding mooi en lelijk vinden. Samen met alle overige informatie die over deze vrouwen bekend is, zoals hun besteding in de modebranche en sociodemografische gegevens, leidt dit uiteindelijk tot 6 stijlgroepen die inzicht bieden in hun eigen kijk-, kies- en koopgedrag. Een stijlgroep zegt daarmee iets over het type klant. Tegelijkertijd geeft het ook een indicatie van hun kledingstijl. Of een artikel iemand aanspreekt, hangt niet alleen maar of van bijvoorbeeld de kleur of het model.
Ook andere factoren spelen een rol. Iemands kledingstijl wordt bepaald door een aantal kenmerken:
  • cultuurbreedte
  • belang uiterlijk
  • dominant productingrediënt
  • gebruiksmoment
  • visueel volume
  • modeniveau
  • cultuurdruk
(Kijk bij 'Kenmerken' voor een toelichting op deze termen uit het onderzoek).
 

MODESTIJL
Samen vormen deze kenmerken de stijldefinitie van een stijlgroep. Ofwel: welke modestijl hoort bij welk type klant. Hier zie je opvallende verschillende ontstaan tussen de diverse groepen. De ene vrouw koopt complete outfits voor formele gelegenheden, hecht sterk aan een verzorgd uiterlijk, heeft een bescheiden houding, is terughoudend als het om trends gaat en let vooral op kwaliteit van het product. Bij dat plaatje hoort een andere kledingstijl dan bij een vrouw die trends op de voet volgt, op alle mogelijke manier wil opvallen met kleding, een eigenzinnige levenshouding heeft en traditionele regels aan haar laars lapt.

Op ‘Ken je klant in de mode’ staat bij elke stijlgroep de bijbehorende stijldefinitie beschreven. Zo geeft de stijlgroep een compleet beeld van het type klant én haar kledingstijl.

 
  E-mail deze pagina  |    Print
Naar boven