“ KRUIP IN DE HUID VAN JE KLANTEN 
  EN LEER HUN KLEED- EN KOOPGEDRAG KENNEN ” 
Home   |  Vrouw   |  Zo werkt het   |  Stijlgroepen  

 Kijk voor actuele 
 modetrends op

De 6 stijlgroepen


Uit het onderzoek komen zes verschillende stijlgroepen naar voren. Van de meer uitdagende stijlen Trendy en Feminine tot de meer klassieke en geklede stijlen als Verzorgd en Klassiek. Bij ekaar vertegenwoordigen zij de complete Nederlandse vrouwelijke bevolking. De namen van de stijlgroepen zijn een interpretatie van zowel hun stijl- als hun waarde voorkeur.  Klik op de naam of foto van de stijlgroep voor een uitgebreid profiel van de klant, inclusief de bijbehorende kenmerken en bijzonderheden zoals leeftijdsopbouw, maat, beroep, regio, oriëntatie en winkelvoorkeuren.
Klassiek Verzorgd Feminine Comfort Ongecompliceerd Trendy

Comfort is de grootste groep (22%), gevolgd door de stijl die zo ongeveer het tegenovergestelde is: het vrouwelijke Feminine (20%). Jongeren kiezen met name voor trendy en street stijlen, die samenkomen in de stijlgroep Trendy, terwijl 50-plussers en voorkeur hebben voor geklede en correcte stijlen, Verzorgd (15%) en Klassiek (14%).
De grootte van de groep zeg niets over de hoogte van de bestedingen. De jonge vrouwen uit de stijlgroep Trendy besteden gezamenlijk minder dan dat je op basis van hun omvang zou verwachten. Bij Feminine en Verzorgd is dat juist meer.

Groei van groepen
Een stijlgroep is geen statisch gegeven. Er vinden continu kleine veranderingen en verschuivingen plaats en percentages veranderen. De groep Klassiek, de groep met de oudste gemiddelde leeftijd, zie je langzaam maar zeker kleiner worden, terwijl juist de vergrijzing toeneemt. Dat komt doordat vrouwen zich jonger en minder formeel kleden. 

De groep Trendy neemt in vergelijking met eerdere onderzoeken langzaam maar zeker in omvang maar ook in leeftijdsbereik toe. De groep had 10 jaar geleden een bereik tot 30 jaar terwijl ze nu gemiddeld vertegenwoordigd zijn in de leeftijdsgroep 30-40 jaar. Tegenwoordig draagt bijvoorbeeld iedereen wel jeans. Dat was pakweg 30 jaar geleden heel anders. Een 60-plusser in een spijkerbroek? Toen een unicum, nu de gewoonste zaak van de wereld.

Stijldefinities
Bij elke stijlgroep hoort naast een bepaald type klant, ook een bepaalde kledingstijl. Deze wordt bepaald door een aantal kenmerken, die samen de stijldefinitie van een stijlgroep vormen. Lees hier meer over de stijldefinitie.
 

  E-mail deze pagina  |    Print
Naar boven